Tillstånd

Hur ges tillstånd för brandfarliga heta arbeten på tillfällig arbetsplats?
Tillståndet ska alltid utfärdas på den plats där arbetet ska utföras. Detta görs med fördel på den senaste versionen av Brandskyddsföreningen blankett: SBF HA-004 Tillstånd Kontrollista för Heta Arbeten® eller i den digitala tillstånd- och kontrollista Heta Arbeten® som finns på Mina sidor. Tillståndsansvarige, hetarbetaren/entreprenören och brandvakten går tillsammans igenom arbetet och identifierar, bedömer och beslutar om de brandrisker som finns på platsen. 

Efter bedömning ges ett tillstånd genom att fylla i en tillståndslista där samtliga regler gåtts igenom. Tillståndsansvarig hetarbetaren och brandvakten skriver tillsammans under listan.

Hur länge får ett tillstånd gälla?
Tillståndet ska utfärdas för så kort tid som möjligt och bör normalt inte gälla längre tid än en dag/ett skift. Riskbedömningen i samband med tillståndsgivningen ska avgöra hur länge förhållandena på arbetsplatsen kan förväntas vara oförändrade med avseende på brandrisker. Tillstånd ska inte ges över en längre tid än så. Om förhållandena ändras så ska pågående tillstånd dras in och ett nytt tillstånd ges.

Arbetet ska planeras på ett sådant sätt att det kan genomförs så snabbt som möjligt. Om arbetet beräknas ta 3 timmar så ska tillstånd ges för 3 timmar inte för hela dagen.

Om tillståndet är giltigt längre tid än en dag/ett skift så ska dagliga kontrollrutiner på den plats där arbetet utförs säkerställa att förhållandena och förutsättningarna för tillståndet inte ändras. Om förhållandena ändras så ska pågående tillstånd dras in och ett nytt tillstånd ges.

Kommentar: Tidsgräns för tillståndets giltighetstid var tidigare längst 48 timmar. Detta kan ge en falsk trygghet då försäkringsbolagen ofta har regler med giltighetstider som är kortare än 48 timmar. Därför togs tidsgränsen bort 1 oktober 2017. Istället ska varje tillståndsprövning bygga på den riskbedömning som hetarbetsteamet gör inför varje nytt tillstånd.  

Hur länge ska man spara tillståndet?
Försäkringsbolagen har en rekommendation att spara utfärdade tillstånd i ett år. Anledningen är att det vid en skadeutredning kan vara aktuellt att se hur heta arbeten har hanterats historiskt. Det kan skilja mellan försäkringsbolagens rekommendation så kontrollera med ditt försäkringsbolag. Vissa företag har även interna rutiner för detta som kan frångå ettårsreglen.

Vad gäller vid jourtjänst i flerbostadshus?

  • Hetarbetaren agerar själv tillståndsansvarig och går själv igenom alla säkerhetsregler på tillståndsblanketten.
  • När alla säkerhetsåtgärder har vidtagits fyller hetarbetaren i alla uppgifter och skriver under i två exemplar.
  • Brandvakt ska utses på vanligt sätt enligt säkerhetsregel 2. (arbete kan inte påbörjas innan brandvakten finns på plats).
  • Efter avslutat arbete översänder hetarbetaren ett exemplar av tillståndet till beställaren och spar ett exemplar själv. 

Kan jag använda en äldre version av tillstånds- och kontrollistan?
Tillstånds- och kontrollistan är en exempelchecklista som är frivillig att använda. En egen anpassad lista kan användas men innehållet ska motsvara den senaste versionen av Brandskyddsföreningens Tillstånd- och kontrollista Heta Arbeten® (HA004). Brandskyddsföreningen rekommenderar att den senaste versionen av tillståndslistan alltid används. Gällande version av Brandskyddsföreningens dokument hittar du på sidan regler och blanketter

Går det att göra en egen tillstånd- och kontrollista?
Ja det går bra. Tillstånd- och kontrollistan ska minst omfatta de punkter som finns med på Brandskyddsföreningens blankett tillstånd/kontrollista SBF HA-004 samt möta de behov som finns i den verksamhet som berörs.

Kan tillstånd/kontrollista vara i form av en digital checklista?
Det går bra att ha en digital checklista. Checklista ska minst omfatta de punkter som finns med på Brandskyddsföreningens blankett tillstånd/kontrollista SBF HA-004 samt möta de behov som finns i den verksamhet som berörs. Tillstånd/kontrollista ska också ha möjlighet att signeras av tillståndsansvarig, hetarbetare och brandvakt. Brandskyddsföreningen erbjuder även en digital tillstånd- och kontrollista Heta Arbeten®, läs mer om den här.

När ska ”Checklista högriskkonstruktioner tätskiktarbeten i brandfarliga byggnadskonstruktioner användas vid tillståndsgivning på tak?
Det rekommenderas starkt att checklistan används vid alla brandfarliga heta arbeten som utförs på tak som ett komplement till den allmänna tillstånds- och kontrollistan. Detta eftersom takkonstruktioners brännbarhet ofta är svåra att bedöma och att vissa konstruktioner är extra brandfarliga så kallade högriskkonstruktioner. För mer information läs i vår grundbok Heta Arbeten® under kapitel 10.3.

Måste jag använda blanketten från Brandskyddsföreningen när jag stänger av brandlarmet?
Nej det är ett alternativsätt att dokumentera att avstängningen sker på ett säkert sätt. Anläggningsskötaren ska göra avstängningen. Till en automatisk brandlarmanläggning ska det alltid finnas en kontrolljournal där alla händelser ska dokumenteras. Det går bra att använda den. Om företaget har en egen blankett för denna uppgift går det bra att även använda den. Det viktigaste är att anläggningen inte stängs av utan tillstånd från verksamheten och att det säkerställs att brandlarmet kopplas på igen efter genomfört arbete.

Får vem som helst stänga av ett brandlarm?
Nej. Den som ska hantera ett brandlarm måste vara utbildad på regelverket kring brandlarm och även utbildad på den specifika anläggningen som ska hanteras.

    

Ny fördjupnings- utbildning inom Heta Arbeten®

En ny utbildning som fokuserar på tillståndsgivningen vid Heta Arbeten®. Syftet är att stärka rollen som tillståndsansvarig. 

Fördjupning tillståndsansvarig Heta Arbeten®

Att fatta rätt beslut under riskbedömningen kan vara svårt. För att stärka din roll som tillståndsansvarig finns den fördjupade utbildningen – Fördjupning tillståndsansvar Heta Arbeten®. Läs mer om utbildningen.

HETA ARBETEN LANSERAR DIGITAL TILLSTÅNDS- OCH KONTROLLISTA

Genom att använda den digitala tillstånds- och kontrollistan går det att effektivisera tillståndsgivningen, höja säkerheten och göra uppföljningar på arbetsplatsen.