Vi höjer brandsäkerheten och skapar total kontroll
På industrihotellet Castellet Bruk i Karlshamn är säkerheten en prioriterad fråga, särskilt när det gäller heta arbeten. Med flera hyresgäster inom branscher som biodieselproduktion, destillering och livsmedel, krävs noggrann hantering av tillstånd och rutiner. Sedan införandet av det digitala verktyget Heta Arbeten® PREMIUM har brandsäkerheten förbättrats avsevärt – samtidigt som arbetet blivit både snabbare och enklare.
På Västra Kajen i centrala Karlhamn, med utsikt över Pukaviksbukten i Östersjön, ligger industrihotellet Castellet Bruk. Den röda tegelbyggnaden som erbjuder omkring 20 000 kvadratmeter yta rymmer i dag femton hyresgäster varav sex stycken utför heta arbeten.
– Flera av våra hyresgäster har brandfarlig verksamhet, såsom destilleri eller tillverkning av biodiesel. Vi har även flera livsmedelstillverkare som måste följa särskilda säkerhetsregler för att få bedriva sin verksamhet, berättar Lotta Lorentzen, ansvarig för kvalitet, miljö och arbetsmiljö på Castellet.
Smidigare arbetsflöde och ökad trygghet
Castellet Bruk är fastighetsägare och ansvarig för alla heta arbeten som utförs på allmänna ytor samt själva fastigheten. Varje hyresgäst ansvarar i sin tur för arbetsinsatser som sker inom det egna företaget. Tidigare skrevs tillstånd för heta arbeten på papper.
– Tillståndshanteringen tog tid och det var näst intill omöjligt att ha full kontroll på de arbeten som pågick i huset, förklarar Lotta.
Sedan mars 2025 har Castellet Bruk använt Brandskyddsföreningens digitala verktyg Heta Arbeten® PREMIUM och APP Heta Arbeten®. I appen skrivs alla tillstånd, både de som utfärdas av fastighetsägare och hyresgäster. Dessa samlas i PREMIUM som ger företaget en total överblick och möjlighet att styra säkerheten.
– Det har blivit smidigare att skriva tillstånd, hanteringen går betydligt fortare och det digitala arbetssättet har tagit bort den frustration som uppstod när väntan blev för lång för att få ett tillstånd godkänt. Heta Arbeten® PREMIUM har verkligen underlättat det dagliga arbetet och sparar oss massor av tid.
"Heta Arbeten® PREMIUM har verkligen underlättat det dagliga arbetet och sparar oss massor av tid." |
Bättre kontroll och enklare försäkringsdialog
I slutet av året är ambitionen att alla hyresgäster ska ha gått över till att använda Brandskyddsföreningens digitala verktyg Heta Arbeten® PREMIUM. Då kommer Castellet Bruk ha kontroll över alla pågående heta arbeten i byggnaden och på sikt även kunna dra slutsatser utifrån den data och statistik som samlas in.
– Med PREMIUM får vi total kontroll, vilket vi inte hade tidigare. Dessutom uppdaterar verktyget riktlinjer och funktioner i takt med att nya direktiv och regler införs. Vi är bara fem personer som arbetar på Castellet Bruk och det finns varken tid eller kompetens för att tolka lagar samt hålla sig korrekt uppdaterad dagligen kring förändringar som sker. Det kommer även att hjälpa oss i kontakten med försäkringsbolag, då vi enkelt kan få fram det underlag som efterfrågas. I händelse av brand kommer även utredningen att bli enklare och vi vet att vi gjort allt rätt och det finns dokumenterat. Det känns tryggt, konstaterar Lotta.
Tydliga checklistor minskar riskerna
Själva implementeringen av det nya digitala arbetssättet och tekniken har fungerat riktigt bra, berättar
Lotta. Med stöttning av Brandskyddsföreningen har verktyget anpassats till att innehålla de funktioner som verksamheten kräver. Tongångarna hos hyresgästerna har också enbart varit positiva.
– Nu behöver de enbart besvara relevanta frågor för det enskilda heta arbetet som ska utföras, vilket sparar tid. Det blir också en checklista på att alla moment är rätt utförda, vilket ökar brandsäkerheten. Vi kan också se vilken sektion som berörs av det heta arbetet, vilket gör att vi mycket enklare vid behov kan stänga av brandlarmet i rätt sektion utan att behöva springa fram och tillbaka i byggnaden. Och att sedan återställa det när arbetet är klart och tillståndet är avslutat, säger hon.
Ökat stöd för tillståndsgivaren
En oväntad effekt av det nya verktyget har varit att alla heta arbeten nu också skrivs av ordentligt.
– Tidigare blev det många gånger så att tidsfristen på tillståndet fick gå ut av sig självt. När nu arbetet måste dokumenteras och rapporteras digitalt blir det automatiskt så att utföraren även avslutar tillståndet korrekt. Det hjälper oss att ha koll på alla pågående heta arbeten och ger oss en bättre överblick i realtid, berättar Lotta.
Heta Arbeten® PREMIUM ger även stöttning till hyresgästernas tillståndsgivare genom appen, på så sätt att ibland onödiga diskussioner undviks.
– Eftersom tillståndsgivaren inte kan godkänna ett tillstånd om inte alla säkerhetspunkter uppfylls, blir det aldrig någon diskussion kring detaljer. Finns inte brandsläckaren på rätt plats utan står längre bort kan inte tillståndet ges, helt enkelt.
Bra verktyg även för mindre företag
Lotta rekommenderar varmt Heta Arbeten® PREMIUM till andra företag.
– Jag ser ingen anledning till att inte använda verktyget. Det anpassas till storleken på ert företag vilket gör att även mindre verksamheter som vår har nytta av verktyget. Kanske till och mer ännu större nytta, eftersom vi är färre personer i verksamheten. Då är Brandskyddsföreningens digitala verktyg Heta Arbeten® PREMIUM en ovärderlig hjälp för att effektivisera samtidigt som vi höjer brandsäkerheten och skapar total kontroll, sammanfattar hon.
APP Heta Arbeten® är ett kostnadsfritt och användbart verktyg för dig som utför eller ger tillstånd för brandfarliga heta arbeten och har certifikat Heta Arbeten®. Heta Arbeten® PREMIUM är ett unikt verktyg för digital tillståndshantering som riktar sig mot företag och organisationer. PREMIUM effektiviserar och underlättar arbetet med tillståndshantering samtidigt som brandsäkerheten på arbetsplatsen stärks. Se hur Heta Arbeten® PREMIUM kan hjälpa ditt företag, boka en kostnadsfri demo här! |

Låt oss berätta hur ditt företag kan effektivisera arbetet och öka säkerheten vid heta arbeten med - Heta Arbeten® PREMIUM.